Ruský export za týždeň do 28. apríla vzrástol o približne 680.000
barelov (1 barel = 159 litrov) denne v porovnaní s predchádzajúcim
týždňom na 4,08 milióna barelov/deň. Štvortýždňový priemer exportu po
mori sa takmer nezmenil, keďže klesol len o 12.000 barelov na 3,45
milióna barelov denne. Ukázali to údaje agentúry Bloomberg o sledovaní
tankerov.
Dodávky po mori tak stále neodrážajú avizované zníženie produkcie v marci.
Moskva zastavila zverejňovanie údajov o produkcii ropy a kondenzátu, čo
sťažuje vyhodnotenie, či skutočne obmedzila produkciu ešte pred jej
znížením v máji, na ktorom sa dohodla s partnermi z aliancie OPEC+.
Známkou toho, že Kremeľ potrebuje hotovosť na financovanie vojny na
Ukrajine, je fakt, že sa opäť obracia na svoj ropný priemysel a skúma
rôzne možnosti od zníženia dotácií na palivo až po daň z mimoriadnych
ziskov, aby zvýšil svoje rozpočtové príjmy.
Prezident Vladimir Putin medzitým zakázal vývoz ropy tým zahraničným
kupcom, ktorí dodržiavajú cenový strop stanovený skupinou G7. Udelil
však výnimku tzv. spriateleným krajinám.
Odklon ropy predtým dodávanej do Poľska a Nemecka cez ropovod Družba
zvýšil námorné toky na začiatku tohto roka na priemerných 3,32 milióna
barelov denne z 2,94 milióna barelov/deň na konci roka 2022. Toky do
Nemecka sa zastavili na konci roka 2022 a dodávky do Poľska boli
zastavené koncom februára, keď poľská štátom kontrolovaná rafinéria ropy
PKN Orlen ukončila posledný kontrakt s ruským dodávateľom.
Ruský námorný vývoz ropy do európskych krajín za 28 dní do 28. apríla
klesol na 63.000 barelov denne, pričom jedinou destináciou, kam táto
ropa smerovala, bolo Bulharsko.
Do severoeurópskych krajín nebola počas štyroch týždňov do 28. apríla dodaná žiadna ruská ropa.
Vývoz do Turecka, jediného zostávajúceho odberateľa Ruska v Stredozemnom
mori, vzrástol za štyri týždne do 28. apríla na 140.000 barelov denne.
Európsky trh, ktorý denne spotreboval viac ako 1,5 milióna barelov ropy z
exportných terminálov v Baltskom, Čiernom mori a Arktíde, sa takmer
úplne stratil a nahradili ho vzdialené destinácie v Ázii, kam sú dodávky
oveľa drahšie a časovo náročné.
Kombinované dodávky ropy tankermi do Číny a Indie plus menšie toky do
Turecka a množstvo ropy na lodiach, ktoré ešte neukázali konečnú
destináciu, v uplynulých týždňoch rástli a dosiahli rekordných 3,39
milióna barelov denne.
Až donedávna sa Rusko spoliehalo na západné poisťovne pri tankeroch,
ktoré vyvážajú ropu. Jeden z týchto prepravcov však stratil štandardné
poistenie pre svoju flotilu po tom, ako sa ukázalo, že nedodržal cenový
strop skupiny G7.